Ludzie bardzo często bagatelizują pierwsze symptomy zaburzeń depresyjnych, uważając że „samo przejdzie”, że to nic takiego, że to tylko chwilowe obniżenie nastroju. Problem depresji wśród młodzieży wciąż się nasila, a ostatnie lata były szczególnie trudne.
Odizolowanie, brak spotkań towarzyskich czy nawet zmiana zwyczajnej szkolnej rutyny spowodowały znaczne pogorszenie kondycji psychicznej dzieci i nastolatków. Młodzi boją się zaufać bliskim albo ignorują problem, dlatego tak ważna jest możliwość dostępu do kanałów wsparcia, które zapewnią komfort anonimowości.
Fundacja ITAKA istnieje od 1999 roku, a od 2001 zajmuje się problemem depresji – pierwsze jej kampanie miały na celu uświadomienie, że depresja jest jednostką chorobową. W 2013 roku w ramach kampanii „Stop depresji” fundacja zainicjowała akcję „Smutni nastoletni”.
W tamtym czasie o depresji nastolatków czy młodych dorosłych nie mówiło się praktycznie wcale. Dziś wiemy, że coraz młodsze osoby, a nawet dzieci chorują na depresję. Co więcej, wiemy, że depresja może być chorobą dziedziczną.
Wsparcie dla młodych
Reserved i Fundacja Itaka połączyły siły w akcji charytatywnej na rzecz walki z psychicznymi skutkami pandemii. Na potrzeby programu wsparcia został utworzony specjalny dodatkowy numer Antydepresyjnego Telefonu Zaufania – „Telefon Zaufania Młodych”.
23 lutego przypada Dzień Walki z Depresją, w tym czasie mija również 8 miesięcy, od kiedy został uruchomiony wspomniany Telefon Zaufania Młodych, inicjatywa udostępniająca młodzieży wsparcie psychologiczne telefonicznie i online. Za jego pośrednictwem odbyło się już 6175 rozmów telefonicznych, 1706 konsultacji na czacie i 655 sesji porad online.
„– Podczas naszej współpracy z przedstawicielami pokolenia Z przy kolekcji RE.DESIGN narodził się pomysł akcji charytatywnej wspierającej młode osoby w kryzysowym czasie. To efekt naszych rozmów z ambasadorami kolekcji, którzy wielokrotnie podkreślali, że temat depresji u młodych ludzi w ciągu ostatniego roku wciąż się nasila. Dzieci i młodzież coraz częściej borykają się z tym problemem, nie mając jednocześnie możliwości wsparcia ze strony dorosłych lub bojąc się ujawnić im swoje obawy. W odpowiedzi na sytuację marka Reserved, we współpracy z Fundacją ITAKA na wiosnę 2021 roku, postanowiła przeznaczyć kwotę 300 tysięcy złotych na pomoc młodzieży w walce z psychicznymi skutkami pandemii”, wyjaśnia Rafał Gruszkiewicz, Kierownik ds. komunikacji Digital & PR marki Reserved.
Trzy formy pomocy
Wspólne działania Reserved i Fundacji ITAKA trwają od 01.06.2021 do 01.06.2022. Beneficjenci programu mogą liczyć na trzy formy pomocy:
Rozmowę telefoniczną – przy telefonie i czacie dyżurują specjaliści, a linia jest czynna od poniedziałku do soboty, 6 dni w tygodniu, w godzinach 11.00-21.00, tak, aby dać młodym ludziom możliwość skontaktowania się w dogodnym momencie, bez obecności osób trzecich.
Czat – Jeśli ktoś nie czuje się na siłach rozmawiać, zawsze może skontaktować się z psychologiem na czacie, który dostępny jest w wymiarze 20 godzin tygodniowo.
Cykl spotkań online – dostępnych jest pięć pięćdziesięciominutowych spotkań online na osobę, co przekłada się na 840 godzin bezpłatnego wsparcia bezpośredniego (w przypadku osób nieletnich wymagać będzie pisemnej zgody rodzica lub opiekuna).
„– Jeśli chodzi o dzieci i nastolatków, telefon i czat są jedyną możliwą formą anonimowej pomocy, ponieważ nie wymagają zgody rodziców. Szczególnie czat jest tu przydatny, ponieważ zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Z stanowi najpopularniejszą formę komunikacji (…) Telefon Zaufania Młodych działa dopiero 8 miesięcy. To bardzo krótki okres na wypromowanie linii wsparcia, a my już odbieramy telefon za telefonem. Średni czas rozmowy to około 40 minut. To obrazuje, w jakiej kondycji psychicznej są młodzi ludzie i jak bardzo potrzebne im jest wsparcie”, opowiada Izabela Jezierska-Świergiel, Dział PR Fundacji ITAKA.
Warto pamiętać, że pomoc jest zawsze anonimowa i na infolinii nikt nie musi podawać swojego prawdziwego imienia. Wsparcie udzielone zostanie również osobom, które szukają sposobu, aby pomóc swoim bliskim. Psychologowie podpowiedzą takim osobom, jak skłonić kogoś bliskiego do podjęcia leczenia albo do kontaktu ze specjalistą.