„Nomadland” bezkonkurencyjny
„Nomadland” to opowieść o kobiecie po 60-tce, która po śmierci męża i krachu finansowym zamieszkuje w kamperze i wyrusza w podróż po zachodniej części Stanów Zjednoczonych. Film otrzymał już m.in. Złotego Lwa, dwa Złote Globy, Nagrodę Critic’s Choice i NSFC (National Society of Film Critics) oraz Nagrodę publiczności Gotham. Reżyserka Chloé Zhao otrzymała nagrodę BAFTA w tej kategorii jako druga kobieta w 53-letniej historii wydarzenia. Wcześniej statuetkę wręczono Kathryn Bigelow za „The Hurt Locker. W pułapce wojny” w 2010 roku. Co nowego w 2021 roku?
Ceremonia wręczenia nagród BAFTA ze względu na sytuację pandemiczną wyjątkowo odbyła się w dwa wieczory, 10 i 11 kwietnia, i miała miejsce zdalnie. Prowadzący byli w londyńskiej Royal Albert Hall, ale laureaci pozostali w domach, skąd wygłaszali podziękowania. Z uczestnictwa w wydarzeniu w obliczu śmierci dziadka, księcia Filipa, zrezygnował prezydent Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych książę William. Tegoroczna edycja różniła się też znacząco od poprzednich ze względu na dywersyfikację etniczną. Szczególnie w 2020 roku słychać było zarzuty o to, że wszyscy nominowani do nagrody aktorzy mieli biały kolor skóry. Tym razem 16 na 24 nominowanych wywodziło się z mniejszości etnicznych.
Najwięksi zwycięzcy
Największymi zwycięzcami tegorocznych nagród BAFTA są: „Nomadland”, Anthony Hopkins (najlepsza główna rola męska w „Ojcu”), Daniel Kaluuya (najlepszy aktor drugoplanowy w „Judas and the Black Messiah”), Yuh-Jung Youn (najlepsza aktorka drugoplanowa w „Minari”), „Czego nauczyła mnie ośmiornica” (najlepszy film dokumentalny), „Na rauszu” (najlepszy film nieanglojęzyczny), „Co w duszy gra” (najlepszy film animowany), „Obiecująca. Młoda. Kobieta” (najlepszy scenariusz oryginalny) i „Ojciec” (najlepszy scenariusz adaptowany).
Pełna lista zwycięzców BAFTA 2021 poniżej.
„Ojciec”, reż. Florian Zeller
„Mauretańczyk”, reż. Kevin Macdonald
„Nomadland”, reż. Chloé Zhao
„Obiecująca. Młoda. Kobieta”, reż. Emerald Fennell
„Proces siódemki z Chicago”, reż. Aaron Sorkin
„Calm With Horses”, reż. Nick Rowland
„Wykopaliska”, reż. Simon Stone
„Ojciec”, reż. Florian Zeller
„Czyj to dom?”, reż. Remi Weekes
„Limbo”, reż. Ben Sharrock
„Mauretańczyk”, reż. Kevin Macdonald
„Mogul Mowgli”, reż. Bassam Tariq
„Obiecująca. Młoda. Kobieta”, reż. Emerald Fennell
„Rocks”, reż. Sarah Gavron
„Saint Maud”, reż. Rose Glass
Debiut brytyjskiego producenta, scenarzysty, reżysera
Remi Weekes („Czyj to dom?”)
Ben Sharrock i Irune Gurtubai („Limbo”)
Theresa Ikoko i Claire Wilson („Rocks”)
Rose Glass i Oliver Kassmann („Saint Maud”)
Najlepszy film nieanglojęzyczny
„Na rauszu”, reż. Thomas Vinterberg
„Drodzy towarzysze!”, reż. Andriej Konczałowski
„Minari”, reż. Lee Isaac Chung
„Aida”, reż. Jasmila Žbanić
Thomas Vinterberg („Na rauszu”)
Shannon Murphy („Babyteeth”)
Lee Isaac Chung („Minari”)
Najlepszy scenariusz oryginalny
Tobias Lindholm i Thomas Vinterberg („Na rauszu”)
Emerald Fennell („Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
Claire Wilson i Theresa Ikoko („Rocks”)
Aaron Sorkin („Proces siódemki z Chicago”)
Najlepszy scenariusz adaptowany
Moira Buffini („Wykopaliska”)
Florian Zeller i Christopher Hampton („Ojciec”)
Rory Haines, Sohrab Noshrivani i M.B. Traven („Mauretańczyk”)
Ramin Bahrani („Biały tygrys”)
Radha Blank („The Forty-Year-Old Version”)
Vanessa Kirby („Cząstki kobiety”)
Frances McDormand („Nomadland”)
Wunmi Mosaku („Czyj to dom?”)
Alfre Woodard („Clemency”)
Riz Ahmed („Sound of Metal”)
Chadwick Boseman (Ma Rainey: Matka bluesa”)
Adarsh Gourav („Biały tygrys”)
Anthony Hopkins („Ojciec”)
Mads Mikkelsen („Na rauszu”)
Tahar Rahim („Mauretańczyk”)
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Niamh Algar („Calm With Horses”)
Maria Bakalova („Kolejny film o Boracie”)
Dominique Fishback („Judas and the Black Messiah”)
Ashley Madekwe („County Lines”)
Najlepszy aktor drugoplanowy
Daniel Kaluuya („Judas and the Black Messiah”)
Barry Keoghan („Calm With Horses”)
Leslie Odom Jr. („Pewnej nocy w Miami…”)
Clarke Peters („Pięciu braci”)
Paul Raci („Sound of Metal”)
„Kolektyw”, reż. Alexander Nanau
„David Attenborough: życie na naszej planecie”, reż. Alastair Fothergill, Jonnie Hughes, Keith Scholey
„The Dissident”, reż. Bryan Fogel, Thor Halvorssen
„Czego nauczyła mnie ośmiornica”, reż. Pippa Ehrlich, James Reed, Craig Foster
„Dylemat społeczny”, reż. Jeff Orlowski, Larissa Rhodes
„Naprzód”, reż. Dan Scanlon, Kori Rae
„Co w duszy gra”, reż. Peter Docter, Dana Murray
„Sekret wilczej gromady”, reż. Tommy Moore, Ross Stewart, Paul Young
Trent Reznor i Atticus Ross („Mank”)
James Newton Howard („Nowiny ze świata”)
Anthony Willis („Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
Jon Batiste, Trent Reznor i Atticus Ross („Co w duszy gra”)
Najlepsza charakteryzacja i fryzury
„Wykopaliska” (Jenny Shircore)
„Elegia dla bidoków” (Patricia Dehaney, Eryn Krueger Mekash, Matthew Mungle)
„Ma Rainey: matka bluesa” (Matiki Anoff, Larry M. Cherry, Sergio Lopez-Rivera, Mia Neal)
„Mank” (Kimberley Spiteri, Gigi Williams)
„Pinocchio” (Mark Coulier)
Sean Bobbitt („Judas and the Black Messiah”)
Erik Messerschmidt („Mank”)
Alwin H. Küchler („Mauretańczyk”)
Dariusz Wolski („Nowiny ze świata”)
Joshua James Richards („Nomadland”)
Yorgos Lamprinos („Ojciec”)
Frédéric Thoraval („Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
Mikkel E.G. Nielsen („Sound of Metal”)
Alan Baumgarten („Proces siódemki z Chicago”)
Michael O’Connor („Amonit”)
Alice Babidge („Wykopaliska”)
Ann Roth („Ma Rainey: matka bluesa”)
Trish Summerville („Mank”)
Maria Djurkovic i Tatiana Macdonald („Wykopaliska”)
Peter Francis i Cathy Featherstone („Ojciec”)
Donald Graham Burt i Jan Pascale („Mank”)
David Crank i Elizabeth Keenan („Nowiny ze świata”)
Sarah Greenwood i Katie Spencer („Rebeka”)
Michael Minkler, Beau Borders, David Boulton, David Wyman, Michael Miller, Chris Navarro, Ann Scibelli, Warren Shaw, Richard Kitting, Greg Crawford, Sam Auguste, Jonathan Jost, Benjamin Darier i Alistair Bolt („Misja Greyhound”)
Michael Fentum, William Miller, Mike Prestwood Smith, John Pritchett i Oliver Tarney („Nowiny ze świata”)
Sergio Diaz, Zach Seivers i M. Wolf Snyder („Nomadland”)
Coya Elliott, Ren Klyce i David Parker („Co w duszy gra”)
Jaime Baksht, Nicolas Becker, Phillip Bladh, Carlos Cortés i Michelle Couttolenc („Sound of Metal”)
Najlepsze efekty specjalne
Pete Bebb, Nathan McGuinness i Sebastian von Overheidt („Misja Greyhound”)
Matt Kasmir, Chris Lawrence i David Watkins („Niebo o północy”)
Sean Faden, Steve Ingram, Anders Langlands i Seth Maury („Mulan”)
Santiago Colomo Martinez, Nick Davis i Greg Fisher („Jedyny i niepowtarzalny Ivan”)
Scott Fisher, Andrew Jackson i Andrew Lockley („Tenet”)
Najlepszy brytyjski film krótkometrażowy
„Eyelash”, reż. Jesse Lewis Reece, Ike Newman
„Lizard”, reż. Akinola Davies, Rachel Dargavel, Wale Davies)
„Lucky Break”, reż. John Addis, Rami Sarras Pantoja
„Miss Curvy”, reż. Ghada Eldemellawy
„The Present”, reż. Farah Nabulsi
Najlepszy brytyjski animowany film krótkometrażowy
„The Fire Next Time”, reż. Renaldho Pelle, Yanling Wang, Kerry Jade Kolbe
„The Owl and the Pussycat”, reż. Mole Hill, Laura Duncalf
„The Song of A Lost Boy”, reż. Daniel Quirke, Jamie MacDonald, Brid Arnstein
Shaheen Baig („Calm wtih Horses”)
Alexa L. Fogel („Judas and the Black Messiah”)
Lindsay Graham Ahanonu i Mary Vernieu („Obiecująca. Młoda. Kobieta”)
Nagroda dla wschodzącej gwiazdy (EE Rising Star Award)
Conrad Khan („County Lines”)
Kingsley Ben-Adir („Pewnej nocy w Miami…”)
Morfydd Clark („Saint Maud”)
Ṣọp Dìrísù („Czyj to dom”)