Już na początku lipca Financial Times nieoficjalnie poinformował o planach Komisji Europejskiej dotyczących zniesienia cła na produkty o wartości poniżej 150 euro. W samym 2023 r. do Unii Europejskiej trafiło 2,3 miliarda takich artykułów, głównie z platform takich jak Temu, AliExpress i Shein. Minister Niemczycki w rozmowie z „Rzeczpospolitą”. poinformował o wysłaniu pisma z uwagami do Shein i Temu odnośnie do ich działalności. Tylko Shein odpowiedziało, i to zdawkowo. Na pytania zadane przez dziennik azjatycka platforma odzieżowa przekazała, że jest w stałym kontakcie z resortem.
Z rozmowy wynika, że polski rząd dysponuje już odpowiednimi narzędziami:
„Chcemy działać w ramach obowiązującego prawa, dysponujemy narzędziami, które umożliwiłyby zarówno UOKiK, jak i innym organom szerzej zakrojone kontrolowanie poczynań tych firm. Będziemy także pracować nad nowymi procedurami i przepisami, które pomogą nam w zwalczaniu nieuczciwej konkurencji ze strony chińskich platform. Najważniejszy jest skuteczny nadzór i kontrola towarów, a także kontrola chińskich platform, czy przestrzegają europejskiego prawa”, mówi Niemczycki dla „Rzeczpospolitej”.
Planowane są międzyresortowe spotkania dotyczące nieuczciwej konkurencji azjatyckich platform sprzedażowych.
Wiele chińskich platform nie płaci cła czy VAT. Są wspierane przez Pekin poprzez liczne dotacje, np. do transportu. Europejskie firmy muszą przestrzegać nowych obowiązków w związku z pakietem Fit for 55, w tym m.in. cen za emisję dwutlenku węgla, co ma na celu redukcję śladu węglowego. Tymczasem codziennie lądują samoloty wypełnione tanim towarem z chińskich firm, których te dodatkowe nakazy nie obejmują. Europejscy sprzedawcy zwracają również uwagę na wątpliwą jakość produktów z Chin, często pozbawionych atestów, które zalewają rynek UE. Europejskim e-sklepom coraz trudniej konkurować z azjatyckimi platformami sprzedażowymi.
W ujęciu rok do roku, jak podaje „Rzeczpospolita”, import e-commerce wzrósł ponad dwukrotnie. Dlatego tak ważne jest, aby efektywnie zająć się azjatyckimi platformami sprzedażowymi i ich planem biznesowym. Wyrównana konkurencja pomoże europejskim sprzedawcom, którzy od 2021 r. apelują o efektywne działania w tej tematyce. Na szczęście europejskie struktury zauważają problem. Nowe przepisy mają odnosić się do każdego sprzedawcy, który wysyła przesyłki do klienta w Unii Europejskiej.