Advertisement

Rosyjski Starbucks? Proputinowski raper otwiera nową sieć kawiarni w Rosji

21-08-2022
Rosyjski Starbucks? Proputinowski raper otwiera nową sieć kawiarni w Rosji
W czasie rosyjskiej agresji na Ukrainę, wiele zagranicznych firm i wielkich zachodnich koncernów, w ramach sprzeciwu, wycofała swoją działalność z terenu Rosji. W czwartek świat obiegła informacja, że proputinowski raper otwiera nową sieć kawiarni na wzór Starbucksa.
Pod koniec lutego bieżącego roku Rosja rozpoczęła swoją inwazję na terytorium ukraińskim. W związku z brutalnymi wydarzeniami, zachodnie firmy zareagowały i w proteście wycofały swoje działalności z terytorium Rosji. Decyzję podjął m. in. McDonald’s, Apple czy Chanel, ale także największa na świecie, amerykańska sieć kawiarni Starbucks. Społeczeństwo rosyjskie, a szczególnie biznesmeni, bardzo szybko odpowiedziało na tę decyzję tworząc swoje łudząco podobne wersje marek.
„The Guardian” przekazał informację, że proputinowski, rosyjski raper Timoti oraz restaurator Anton Pinski wykupili prawa do sieci kawiarni i otwierają Stars Coffee. W logo marki pojawia się grafika kobiety, która na głowie ma tradycyjne, rosyjskie nakrycie głowy oraz gwiazdę. Krój pisma także jest niemalże identyczny do tego znanego z oryginalnego Starbucksa. Firma Starbucks odmówiła komentarza na temat łudzącego podobieństwa logo i nazwy. Powołała się również na wcześniejsze oświadczenie, w którym przedsiębiorstwo podjęło decyzję o całkowitym wycofaniu się z rynku rosyjskiego i nie posiada już tam znaku towarowego.
W czwartek, 18 sierpnia, odbyło się wielkie otwarcie pierwszej ze 130 lokalizacji kawiarni. Timati zapewnił, iż ma stworzyć bardzo dobry zamiennik znanej kawiarni. Stwierdził również, że jego marka musiała znaleźć nowych importerów, jednak nie miał z tym żadnego problemu. Stars Coffee importuje ziarna kawy z Ameryki Południowej i Afryki. Ponoć w menu można znaleźć pozycje niemalże identyczne do tych, które były w asortymencie Starbucksa.
Podobna sytuacja miała miejsce wcześniej przy nowym rosyjskim wytworze, który miał być odpowiednikiem McDonald’s, czyli Vkusno i Tochka (czyli „smacznie i kropka”). Logo oraz wnętrze i idea restauracji wygląda łudząco identycznie do amerykańskiego pierwowzoru.
tekst: Natalia Polkowska
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement