Według wskazań Głównego Urzędu Statystycznego, w 2019 roku przeciętne spożycie mięsa na jedną osobę wyniosło 61,0 kg wobec 76,9 kg w 2018 roku. Potwierdza to najnowsze badania opinii publicznej. W kwietniu tego roku badacze z IQS raportowali, że około 43% Polaków nie je lub ogranicza spożycie mięsa. Natomiast dane konsumenckie przytaczane przez firmę Mintel wskazują, że ok. 40% respondentów w Polsce ogranicza spożycie mięsa. Najczęściej podawane powody takich decyzji to względy zdrowotne, środowiskowe, ale również etyczne obawy o dobrostan zwierząt.
Przewiduje się, że w 2020 roku spadek popularności produktów zwierzęcych może być jeszcze większy z powodu epidemii koronawirusa. Konsumenci zyskali czas, aby uważniej przyjrzeć się swojej diecie i wprowadzić do niej więcej nowości. Przedstawiciele kampanii RoślinnieJemy, powołując się na badania Market Research World, stwierdzili, że w ostatnich miesiącach aż 25,4% Polaków ograniczyło spożycie mięsa. Co więcej, 31,6% badanych wskazało, że w tym okresie częściej kupowało roślinne alternatywy mięsa.
Na decyzje Polaków wpływa z pewnością łatwiejszy dostęp do zamienników produktów pochodzenia zwierzęcego. Gotowe produkty coraz częściej można znaleźć w popularnych sklepach takich jak Lidl, Kaufland czy Biedronka. Ich ceny są również coraz niższe. Co więcej, znane restauracje i bary szybkiej obsługi także poszerzają menu o dania dla wegan. Na nowe potrzeby konsumentów coraz odważniej otwierają się również producenci żywności. Roślinne linie marek takich jak Sokołów, Olewnik, OSM Łowicz czy dynamicznie rozwijające się portfolio częstochowskiej Dobrej Kalorii potwierdzają rosnące zainteresowanie roślinną dietą.
„– „Obserwując to, co się działo w mediach, restauracjach, na półkach sklepowych, czy po prostu przy różnych stołach u bliższych i dalszych znajomych miałam nadzieję, że właśnie rok 2019, ogłoszony odważnie przez The Economist rokiem wegan, przyniesie zmianę. W najśmielszych jednak przewidywaniach nie sądziłam, że będzie to spadek rok do roku o ponad 15 kg. Na pewno jest to zmiana, która wyjdzie na dobre zarówno umęczonej planecie jak i naszemu zdrowiu, chociaż nadal daleko nam do zalecanego przez Instytut Żywności i Żywienia spożycia 26 kg mięsa na rok”, powiedziała RoślinnieJemy Karolina Kubara, brand manager marki Dobra Kaloria.