Advertisement

Burza po występie aktorki w DDTVN. Twarz kampanii o depresji poleca magiczne okulary, lit i ruch

Autor: Monika Kurek
25-10-2021
Burza po występie aktorki w DDTVN. Twarz kampanii o depresji poleca magiczne okulary, lit i ruch

Przeczytaj takze

W sobotni poranek aktorka Bożena Dykiel gościła w programie Dzień Dobry TVN. Została zaproszona, aby opowiedzieć o kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję", której ambasadorką jest już od sześciu edycji. A raczej była, ponieważ po sobotnim występie fundacja „Twarze depresji" zakończyła z nią współpracę. Aktorka nie tylko przyczyniła się do utrwalania szkodliwych stereotypów na temat depresji, ale także zareklamowała... magiczne okulary na lepsze samopoczucie. Jakby tego było mało, wypowiedziała się na temat pandemii i oficjalnie dołączyła do grona zwolenników teorii spiskowych.

Szkodliwy przekaz

Pomyślałam sobie, że depresja jest cichym zabójcą. Pojawia się nie wiadomo skąd i jak, a ludzie cierpią na nią w samotności. Super, jeśli mają kogoś, kto może o nich zadbać, ale często są to osoby, które nie mają z kim się pokłócić, wypić kielicha, czy usiąść do niedzielnego obiadu, odpowiedziała Dykiel, zapytana, dlaczego zdecydowała się zostać ambasadorką kampanii.
Bożena Dykiel pojawiła się w Dzień Dobry TVN jako ambasadorka 13. edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję". Co ciekawe, to nie pierwszy raz, kiedy aktorka objęła tę funkcję, tym bardziej może więc dziwić jej sobotnia wypowiedź na temat depresji. Dykiel wskazała niedobór litu jako przyczynę choroby oraz doradziła, żeby... prowadzić zdrowy tryb życia i uprawiać sport.
Wojtek Młynarski też chorował na depresję. To jest brak pierwiastka litu. Nie to, że się go uzupełni, ten lit. Organizm to powinien sam wytworzyć, tylko musimy mu dać do tego materiał. Więc trzeba uważać, co się wpuszcza do pyska, nie jeść byle czego, jeść dobre rzeczy. Poza tym ruszać się, czytać, nie tylko gapić się w telefon i telewizor, powiedziała Dykiel.
Jak możemy przeczytać na stronie fundacji „Twarze depresji", każdego dnia szesnaścioro Polaków odbiera sobie życie, Szacuje się, że w Polsce na depresje chorują prawie dwa miliony ludzi. Powtarzanie, że wystarczy wziąć garść witamin lub „pójść pobiegać" to szerzenie szkodliwych stereotypów na temat tej choroby. Żadna z tych rzeczy nie zastąpi wizyty u psychologa lub psychiatry. W zeszłym roku rozmawialiśmy o tym z Zofią i Martyną, które w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii rozpoczęły projekt „Idź pobiegaj", mierzący się z deprecjonowaniem chorób psychicznych takich jak depresja.
Dykiel wspomniała w swojej wypowiedzi Wojciecha Młynarskiego, co nie spodobało się jego córce.
Tata chorował na chorobę afektywną dwubiegunową, nie zaś na depresję. Depresja jest jednym z komponentów choroby afektywnej dwubiegunowej, która jest bardzo złożoną i trudną w leczeniu dolegliwością. Choruje na to mnóstwo osób, wiele z nich nie chce się leczyć. Podobnie jest z depresją. Kiedy się nie leczą, wyniszczają nie tylko siebie, ale też swoich bliskich. Stąd akcja, której stała się Pani twarzą brzmi fragment posta opublikowanego przez Paulinę Młynarską.
Bożena Dykiel podzieliła się również swoją refleksją na temat pandemii koronawirusa. Jej zdaniem jest to sprawka ludzi bogatych, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad światem.
Ja bym to określiła tak: ostatnie dwa lata to jest walka świata z ludźmi z bogaczami, którzy chcą nami rządzić. Takie jest moje przeświadczenie, bo jeżeli nas się zastrasza i jeżeli ciągle nas się lockdownuje, prawda, i nie pozwala się spotykać... Grypa szalała przez tyle lat i mnóstwo ludzi umierało, nawet więcej niż w tej pandemii. A ta pandemia dla nas jest jakimś obozem stwierdziła aktorka.
Jedna z prowadzących, Agnieszka Woźniak-Starak, zwróciła uwagę, że „śmiertelność przy grypie nie była taka wysoka", ale Dykiel nie dała się przekonać.
Następnie aktorka zdradziła, że lekarze doradzili jej, aby zwolniła tempo i przestała się przepracowywać. Prowadzące program dopytywały, dlaczego Dykiel nie stosuje się do zaleceń lekarzy. – Chcecie mnie zwolnić? Proszę bardzo! Jestem za!– zażartowała aktorka. Chwilę później zareklamowała magiczne okulary na lepsze samopoczucie. Na szczęście Agnieszka Woźniak-Stara, zareagowała błyskawicznie i zapowiedziała przerwę na reklamy. –Żeby nie stracić kontaktu z rzeczywistością, przenieśmy się do Dagmary Kaczmarek-Szalkow –powiedziała Woźniak-Starak.
Okulary na lepsze samopoczucie, które przyniosła Dykiel, to „opatentowane urządzenie elektroniczne z mikrokomputerem w formie okularów do rehabilitacji synpatycznej plastyczności mózgu za pomocą pulsacyjnego światła SLI". W opisie produktu możemy znaleźć zapewnienie, że „badania naukowe potwierdzają pozytywne działanie okularów na rehabilitację, ochronę i wmoznicnie pamięci, amnezję, depresję, bezsenność, Jet Lag, stres, poprawę humoru i koncentracji oraz na inne problemy neurodegeneracyjne". Ich cena wynosi 2600 zł.
– Moje drogie, bardzo mi pomaga coś takiego. To są okulary, gdzie naciska się tutaj taki mały guziczek. Pojawia się zielone światełko, a potem się naciska mocniej i pojawia się czerwone światełko z różną częstotliwością. Pozwala nas uspokoić, przekonywała Dykiel.
Występ Dykiel odbił się szerokim echem w internecie, a materiał został błyskawicznie usunięty ze strony internetowej programu. Głos zabrali również przedstawiciele fundacji „Twarze depresji", którzy poinformowali, że zakończyli współpracę z aktorką.
Wypowiedź Pani Bożeny Dykiel w „Dzień dobry” TVN w dniu 23 października 2021 r. nie była z nami konsultowana i była osobistą opinią aktorki na temat leczenia depresji. W programie padły słowa, które są bardzo odległe od idei naszej kampanii (...) Fundacja „Twarze depresji” od początku istnienia propaguje wiedzę o tym, że depresja jest chorobą, która wymaga leczenia. Od trzynastu edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” podkreślamy jednoznacznie, że TYLKO połączenie farmakoterapii i psychoterapii jest najskuteczniejszą drogą walki z depresją, brzmi fragment oświadczenia opublikowanego na fanpejdżu kampanii.
Całe oświadczenie znajdziecie poniżej:
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement