Szykuje się zajęty tydzień
Filmem otwarcia Warszawskiego Festiwalu Filmowego jest „Kapitan Wołkonogow uciekł” (reż. Natasha Merkulova, Aleksey Chupov; produkcja rosyjsko-estońsko-francuska). To porywająca opowieść o Fiodorze Wołkonogowie, kapitanie Ludowego Komisariatu Spraw Wewnętrznych (NKWD), który zostaje oskarżony o przestępstwo i zdaje sobie sprawę, jakiej machiny był do tej pory częścią. Film swoją premierę miał w konkursie w Wenecji, a na WFF będzie można go obejrzeć w piątek i sobotę.
Obrazy pokazywane będą w sekcjach konkursowych (Konkurs Międzynarodowy, Konkurs 1-2, Konkurs Wolny Duch, Konkurs Filmów Dokumentalnych i Konkurs Filmów Krótkometrażowych) oraz niekonkursowych (Pokazy Specjalne - Filmy Krótkometrażowe, Next Generation Short Tiger 2021, Najlepsze Polskie Filmy Krótkometrażowe, Pokazy Specjalne, Polska klasyka - Marek Koterski, Odkrycia i Rodzinny Weekend Filmowy).
Dzieła rywalizujące w Konkursie Międzynarodowym powalczą o Warsaw Grand Prix, nagrodę ufundowaną przez prezydenta Warszawy, która wynosi 100 tysięcy złotych. Wśród filmów pokazywanych w tej kategorii tegorocznego WFF znajdują się m.in. „Albańska dziewica” (reż. Bujar Alimani; Niemcy, Belgia, Albania, Kosowo), „Brigitte Bardot cudowna” (reż. Lech Majewski; Polska), „Cud” (reż. Bogdan George Apetri; Rumunia, Czechy, Łotwa) czy „YT” (reż. Dmitry Davydov; Stepan Burnashev; Rosja).
Bardzo ciekawie zapowiada się przede wszystkim dzieło Majewskiego, oparte na jego powieści „Pielgrzymka do grobu Brigitte Bardot Cudownej". Akcja filmu toczy się w połowie XX wieku w Polsce Ludowej, a głównym bohaterem jest Adam (Kacper Olszewski), którego ojciec jako pilot bronił Albionu podczas II wojny światowej. Niestety, od tego czasu słuch o nim zaginął. Pewnego dnia Adam ogląda w kinie „Pogardę" Jeana-Luca Godarda i... przenosi się do garderoby młodej Brigittte Bardot. W rolę diwy wcieliła się Joanna Opozda, a oprócz niej na ekranie zobaczymy m.in. Magdalenę Różczkę czy Weronikę Rosati.
„Królowa wspaniałości", mat. pras. WFF
Konkurs 1-2 obejmuje pierwsze i drugie pełnometrażowe filmy fabularne w dorobku ich reżyserów z całego świata. W tej kategorii znajdują się filmy takie jak m.in. debiut reżyserski „Anatomia" Aleksandry Janowskiej, mający premierę na tegorocznym festiwalu w Wenecji. Opowiada on o skomplikowanej relacji córki i ojca, który cierpi na uraz mózgu oraz zanik pamięci. Mika przyjeżdża do Polski, żeby odwiedzić schorowanego ojca. Jak się okazuje, jest on przekonany, że kobieta wciąż jest nastolatką i nadal razem mieszkają, co generuje wiele problemów. Inna godna uwagi pozycja to „Królowa wspaniałości" w reżyserii Nana Mensah („Bonding", „Pani Dziekan"). Warto podkreślić, że Mensah nie tylko stanęła za kamera, ale także zagrała główną rolę. To ciepła i pełna empatii opowieść, której bohaterki przemianę dzięki swojemu dziedzictwu. Fanom filmów niezależnych, nowatorskich i buntowniczych na pewno przypadnie do gustu sekcja Konkurs Wolny Duch. Naszą uwagę przykuł m.in. „Doskonały Dawid" Felipe Gomeza Aparicio, mierzacy się z tematem toksycznej męskości. Prowokacyjny dramat ukazuje manipulacje w relacji między zdezorientowanym synem a jego perfekcjonistyczną, kontrolującą matką. Równie intrygująco zapowiada się „#BLUE_WHALE" w reżyserii Anny Zaytsevy. Po samobójstwie siostry Dana przegląda jej historię w internecie i natrafia na na niepokojącą grę społecznościową, która zachęca nastolatków do podejmowania wyzwań związanych z samookaleczeniem. Co ciekawe, film jest oparty na historiach rzeczywistych wyzwań-cyberprzestępstw, dokonywanych w Europie Wschodniej.
„#BLUE_WHALE", mat. pras. WFF
„Doskonały Dawid", mat. pras. WFF
W Konkursie Filmów Dokumentalnych czekają na nas pełnometrażowe filmy dokumentalne z całego świata. Jedną z pozycji jest „Cudowne szkło" Justina Monroe, opowiadające historię artysty Tima Careya, który wygrał kontrakt na wykonanie największego witraża na świecie. Sęk w tym, że nie ma pojęcia, jak to zrobić... Inny, interesujący tytuł to dokument Gaëlle Hardy. Jej „Ostatnie słowa" to zbiór historii pacjentów przyjmowanych w szpitalu publicznym w Belgii. Większość z nich jest poważnie chora i zostali tu wysłani, aby otrzymać drugą opinię lekarską. I jeśli pojawia się taka potrzeba - porozmawiać o końcu swojego życia.
Poniżej znajduje się zwiastun „Cudownego szkła"
Jeśli chodzi o sekcje niekonkursowe, to również jest w czym wybierać. W ramach Pokazów Specjalnych (pełnometrażowe filmy fabularne i dokumentalne z całego świata) zobaczymy np. kontynuację dociekań Hermanna Vaske „Dlaczego jesteśmy kreatywni?". W dokumencie nie zabraknie znanych twarzy, takich jak m.in. Marina Abramovic, George R. R. Martin, Björk, Jim Jarmush czy Pussy Riot. Nasze zaciekawienie wbudził także esej filmowy Charlotte Gainsbourg o jej matce Jane Birkin. Mowa oczywiście o filmie „Jane według Charlotte".
Zobaczcie zwiastun „Jane według Charlotte"
A co kryje tajemnicza kategoria Odkrycia? Już spieszymy z wyjaśnieniem! W Odkryciach znajdują się filmy fabularne i dokumentalne poruszające tematy współczesne z całego świata, prezentowane wcześniej na festiwalach filmowych za granicą. Jednym z nich jest dokument „Zaufaj mi" Emila Triera, przedstawiający historię „norweskiego Marka Zuckerbega", aresztowanego przez FBI i skazanego na 11 lat więzienia. Równie obiecująca zapowiadają się „Obietnice" Thomasa Kruithofa. Film opowiada o burmistrzyni miasteczka pod Paryżem, która przed zakończeniem kariery niespodziewanie otrzymuje stanowisko ministra. Czy jej uczciwość polityczna i obietnice wyborcze przetrwają nowo odkrytą ambicję?
„Dzien świra", mat. pras. WFF
Festiwal zamknie film „Kobiety płaczą” (reż. Vesela Kazakova, Mina Mileva; produkcja byłgarsko-francuska), czyli oparta na prawdziwych wydarzeniach historia rodziny kobiet mierzących się z seksizmem i konserwatywnymi wartościami w ich kraju. Film zadebiutował na festiwalu w Cannes.
Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Filmowy odbędzie się w dniach 8-17 października w tradycyjnej formule, a w wydarzeniu poza publicznością wezmą udział goście z kraju i zagranicy. Pokazy filmów odbędą się w Kinotece i Multikinie Złote Tarasy. Sprzedaż biletów rozpoczęła się 30 września, a bilety można kupić stacjonarnie w Kinotece i w internecie, m.in. na stronie Warszawskiego Festiwalu Filmowego. Pełny program wydarzenia znajdziecie TUTAJ.