Nowe badania o kobietach w mediach
Press-Service Monitoring Mediów sprawdził, jak wygląda ukazanie kobiet w codziennej debacie publicznej. Agencja przeanalizowała obecność dziennikarek, polityczek i ekspertek w serwisach newsowych. Do badania użyto aż 268 serwisów z pierwszego kwartału 2021 roku. Znalazły się tam materiały „Wiadomości" TVP, „Faktów" TVN-u i „Wydarzeń" Polsatu. Badania powtarzane są cztery razy w roku, lecz jak na razie nie zostały odnotowane znaczące zmiany w czasie antenowym przeznaczonym dla kobiet.
Udział dziennikarek w serwisach newsowych
Badanie wykazało, że nawet samym przygotowaniem serwisów zajmują się głównie mężczyźni. Aż 75% serwisów było opracowanych przez dziennikarzy. Warto też zauważyć, że najmniej materiałów przygotowują dziennikarki w „Wiadomościach" na antenie TVP, bo zaledwie 6%. Po drugiej stronie barykady pojawił się TVN, gdzie dziennikarki przygotowują najwięcej z badanych materiałów, bo aż 38%.
Jak się okazało, serwisy newsowe chętniej zatrudniają kobiety w roli prezenterek. W 55% serwisów to właśnie one przekazywały najważniejsze informacje z dnia. Najczęściej pojawiała się na antenie Anita Werner.
Brak ekspertek w opinii publicznej
Jak się okazuje, w mediach brakuje też ekspertek. Kobiety udzielały eksperckich komentarzy w około 25% analizowanych serwisów. Większość tych wystąpień dotyczyła feminizmu i protestów strajku kobiet. Zauważono też, że kobiety prawie wcale nie wypowiadały się w tematyce wojny i militariów. TVN nie użył żadnego materiału z kobietami w tematyce militariów ani motoryzacji, a w Polsacie żeńska część ekspertów była znikoma zarówno jeśli chodzi o tematy sportowe, jak i polityczne.
„– Włączamy telewizor, radio, idziemy na debatę, a tam sami panowie. Nie mamy nic przeciwko mężczyznom, ale wydaje nam się, że dobrze by było, gdyby w debacie publicznej uczestniczyły także kobiety. W końcu stanowią połowę społeczeństwa. Z doświadczenia wiemy, jak często argumentem tłumaczącym nieobecność kobiet w debacie jest mówienie, że po prostu „nie ma ekspertek", które mogą zabrać głos na dany temat. Nie podobają się nam #MediaBezKobiet i chcemy je zmienić”, skomentowały sprawę inicjatorki akcji ekspertki.org, które walczą o pojawienie się kobiet w mediach.
Organizacja ma pomóc serwisom znaleźć ekspertki w różnych dziedzinach m.in. poprzez stworzenie bazy specjalistek.
Warto też podkreślić, że nawet w tematach, które dotyczą głównie kobiet, mężczyźni wypowiadają się o wiele częściej. Badanie Press-Service szokuje i nasuwa pytanie: czy mamy szansę na rewolucję w mediach?
/tekst: Michelle Brustad/