Advertisement

Kolejne ekologiczne wiaty na przystankach pojawiły się w Warszawie

06-09-2021
Kolejne ekologiczne wiaty na przystankach pojawiły się w Warszawie

Przeczytaj takze

W przeciwieństwie do niektórych polityków, budujących, a później burzących elektrownie węglowe, władze Warszawy zdają się rozumieć, że należy inwestować w ekologiczne rozwiązania, które zmniejszą ogromną nadwyżkę dwutlenku węgla zawartego w powietrzu. W myśl idei smart city w stolicy pojawi się 20 nowych „zielonych przystanków”, a pasażerowie ZTM będą mieć o jeden powód mniej do narzekania – przynajmniej na autobusy poczekają w czystym powietrzu.

Zielona Warszawa

Eko wiaty to przystanki z wbudowanym stelażem na dachu, na którym można zasadzić kwiaty, trawę i krzewy. Wykonane są one z wykorzystaniem rozchodnika, czyli rośliny odpornej na trudne warunki atmosferyczne. Gatunek nie wymaga specjalnej pielęgnacji ani podlewania, a przegląd potrzebny jest tylko kilka razy w roku. Dodatkowo przystanki są też przyjazne dla pszczół i zostały precyzyjnie oklejone, aby ochronić ptaki przed kolizją.
Jednak największą zaletą całej inicjatywy jest wpływ na środowisko. Dach przystanku to 9 m2 powierzchni zieleni, która oczyszcza powietrze, zwiększa wilgotność i retencję wody, a w lato ochładza przestrzeń pod nią. Pojedyncza wiata pochłania 7,3 kg CO2 rocznie i potrafi obniżyć temperaturę o 3-50C. Aby bardziej to zobrazować: łącznie wszystkie nowe wiaty mogą zmagazynować nawet 3000 litrów wody w czasie deszczu i obniżają zapylenie w ich pobliżu o 15-20%.

Ekologia dobrze się sprzedaje, ale czy coś w tym złego?

Za przedsięwzięcie odpowiedzialna jest AMS, czyli firma zajmująca się reklamami zewnętrznymi, między innymi reklamami na przystankach. 20 nowych wiat realizowanych jest przy współpracy z ZTM oraz z koncernem L’Oréal, którego produkty zobaczymy na wiatach. We wrześniu będą to perfumy „My Way Intense” marki Giorgio Armani Beauty (L’Oréal przejął kosmetyczną frakcję Armianiego). Flakon został wykonany z materiałów z recyklingu. Można go ponownie napełniać, bez konieczności wizyty w punkcie sprzedaży. System pozwala zredukować zużycie kartonu o 32%, szkła o 55%, plastiku o 64% i metalu o 75%. Zewnętrzne opakowanie składa się z tektury pochodzącej również z recyklingu, a niebieski napis wykonano tuszem roślinnym.
– Myślenie w kategoriach eko to jeden z filarów, na których opiera się filozofia AMS i zgodnie z którą AMS działa każdego dnia. Robimy to w przekonaniu, że tylko harmonijne łączenie przestrzeni publicznej z reklamą ma przyszłość, a reklamodawcy będą coraz częściej wybierali rozwiązania zgodne z taką filozofią. Bardzo się cieszymy, że wspólnie z L’Oréal możemy zaangażować się w poprawę jakości życia w miastach w duchu zrównoważonego rozwoju, powiedziała Grażyna Gołębiowska, dyrektor marketingu AMS.
Dziękować najbardziej powinniśmy jednak Łukaszowi Porębskiemu, rademu Żoliborza, który był pomysłodawcą idei. Na Twitterze napisał: „Rok temu z mojej inicjatywy AMS wykonał pierwszy zielony dach na przystanku przy Krasińskiego na Żoliborzu. Choć początkowo AMS i ZTM zapowiadał 10 wiat, dziś dostaliśmy potwierdzenie o kolejnych 20 przystankach, na których pojawi się zieleń!”

Nie pierwsza i na pewno nie ostatnia

Pierwsza z eko wiat powstała w 2018 roku w Krakowie i zdobyła srebrną nagrodę w konkursie Innovation 2019. Rok później AMS w Warszawie zbudowało kolejną w ramach projektu dla lokalnej społeczności na Woli, a następnie w sierpniu 2020 roku na Żoliborzu wraz ze Skodą.
Już rok temu Grażyna Gołębiowska mówiła: „meble miejskie skonstruowane tak, by współgrać z przestrzenią miejską, łączące rozwiązania reklamowe z duchem ekologii, to już nie tylko domena państw zachodnich. Takich projektów w Polsce jest coraz więcej, a doświadczenia AMS, który wprowadza je konsekwentnie od kilku lat, pokazują, że właśnie takich rozwiązań oczekują mieszkańcy miast i nasi klienci. Wiaty przyjazne środowisku to – po reklamowych słupach solarnych – kolejny krok w realizacji naszej strategii współtworzenia miast inteligentnych.”
/tekst: Kasia Lendzion/
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement