Advertisement

LEGO żegna się z płciowymi stereotypami. Znika podział zestawów na te dla dziewczynek i chłopców

12-10-2021
LEGO żegna się z płciowymi stereotypami. Znika podział zestawów na te dla dziewczynek i chłopców

Przeczytaj takze

Duńska firma produkująca plastikowe klocki zapowiedziała, że usunie płciowe oznaczenia ze swoich zabawek. Stało się to po publikacji ankiety, według której chłopcy boją się stygmatyzacji za zabawę rzeczami oznaczonymi jako „dla dziewczyn”. LEGO w większości jest używane przez chłopców jednak firma chce, aby ich produkty były skierowane do wszystkich i dawały równy start w życie bez względu na płeć.

Przykre statystyki

Jak podaje Geena Davis Institute on Gender in Media 71% chłopców obawia się drwin ze strony rówieśników spowodowanych tym, że używają „dziewczyńskich” rzeczy. Badania przeprowadzone na 7 tysiącach rodziców i dzieci w wieku 6-14 lat pokazują potrzebę wsparcia kreatywnego rozwoju wszystkich pociech. Research pokazuje, że jeszcze nie przywykliśmy do pomysłu dziewczyn wojujących świat. 74% chłopców i 62% dziewczyn wierzy, że niektóre prace są przypisane tylko do ich płci. Jeśli chodzi o wyobrażenie na temat naukowców lub sportowców sześć razy częściej podawani są chłopcy, a w roli inżynierów aż 8 razy częściej niż dziewczynki. Oczywiście można też na to spojrzeć z drugiej perspektywy. Młode kobiety nagminnie są zachęcane do uprawiania społecznie „kobiecych” czynności jak moda, gotowanie czy taniec. Klocki Lego wciąż są chętniej polecane przyszłym mężczyznom. Niedawna kampania „Ready for Girls” ma za zadanie pomóc młodym dziewczynom zaakceptować własne ja bez względu na płeć.
W maju LEGO wypuściło kolekcję „Everyone is Awesome” celebrującą społeczność LGBT+. Użyte barwy miały charakter symboliczny – żadna figurka nie miała płci ani koloru skóry.
– Bycie kimś, kim nie byłem jest wyczerpujące. Żałuję, że jako dziecko nie spojrzałem na świat i nie pomyślałem: Będzie ok, jest dla mnie miejsce, powiedział Matthew Ashton, wiceprezydent ds projektowania.
Producenci zabawek poniekąd kształtują przyszłe pokolenia, a LEGO doskonale zdaje sobie z tego sprawę i wykorzystuje popularność do promowania pozytywnych wartości.
– Tradycyjnie Lego było bardziej popularne wśród chłopców, ale produkty jak Lego Dots miały docierać do chłopców i dziewczyn, powiedziała Julia Goldin, szefowa marketingu w LEGO.
Firma chce promować dobre wartości bez względu na płeć. Kreatywność, rozwiązywanie problemów i świadomość przestrzenna będą tak samo ważne jak względy estetyczne i pielęgnacja. Już dziś na stronie można wyszukać zabawki bazując na konkretnych motywach, bez rozdzielenia na płeć. Raport z 2020 roku stworzony przez Fawcett Society pokazuje, że krzywdzące stereotypy oddziaływują na późniejsze życie i mają wpływ na dalszą karierę. Goldin podkreśla, że zabawki LEGO są testowane na chłopcach i dziewczynkach, a firma chce jedynie uwzględnić więcej żeńskich wzorców do naśladowania. Celem LEGO jest zachęcenie młodych ludzi do zabawy rzeczami, które mogą być społecznie rozumiane jako „nie dla nich”.
Duńska firma specjalizująca się w produkcji plastikowych klocków powstała 1932 roku i od lat jest liderem wśród producentów zabawek. W zeszłym roku spółka zanotowała przychód wysokości 4.95 miliarda funtów. Firma od lat utrzymuje stale wysoki poziom produktów wychodząc naprzeciw oczekiwaniom swoich klientów. Nadążanie za trendami i zmieniającymi się ze społeczeństwem normami jest naturalną koleją rzeczy.
/tekst: Julita Karpacz/
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement