Przez ostatnie 70 lat do recyklingu globalnie trafiało zaledwie 10% tworzyw sztucznych. Pozostałe przyczyniały się do zaśmiecania środowiska. W szczególności dotyczy to opakowań jednorazowego użytku, wykorzystywanych przez duże koncerny handlowe. Wydaje się jednak, że zmiana opakowań na bardziej przyjazne środowisku, jest coraz bliżej. Sieci supermarketów takie jak Biedronka, Lidl czy Carrefour dołączają do Polskiego Paktu Plastikowego, którego uczestnicy stawiają sobie za cel redukcję ilości zużywanego plastiku i wykorzystywanie go w obiegu zamkniętym.
Powołany do życia Polski Pakt Plastikowy to część międzynarodowej inicjatywy Plastics Pact Network Fundacji Ellen MacArthur, działającej od dekady na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego. Od lat pięćdziesiątych wytworzyliśmy na świecie aż 9,2 miliarda ton plastiku, który w większości po jednorazowym użyciu trafiał na wysypiska śmieci i do oceanów. Członkowie Paktu odpowiadają za 20% wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych wprowadzanych na polski rynek. Globalnie z Fundacją Ellen MacArthur współpracuje ponad 400 firm. Na liście obecnych członków Poleskiego Paktu znajdują się następujące koncerny: Alpla Polska, Carrefour, Danone, Jeronimo Martins, Kaufland, Korporacja KGL, Lidl Polska, LPP, Nestlé Polska, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, Santander Bank Polska, Unilever. Towarzyszy im 20 organizacji pozarządowych, biznesowych i uczelni, które dołączają jako członkowie wspierający.
W walce z plastikiem pomóc ma sześć kroków. W pierwszej kolejności firmy chcą wyeliminować część opakowań z plastiku poprzez ich przeprojektowanie i alternatywne modele dostaw. Punkt drugi zakłada dążenie do zmniejszenia o 30 proc. zużycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach. Po trzecie, do 2025 r. wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych mają nadawać się do ponownego wykorzystania lub recyklingu. W kolejnych punktach firmy m.in. zobowiązują się do edukowania konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań.
Członkowie Polskiego Paktu Plastikowego przekonują, że ich ambicje wykraczają poza obowiązujące przepisy. Narzędziem weryfikacji prac będzie raport roczny z postępu realizacji celów. Pierwszy taki dokument planowany jest na drugi kwartał 2021 roku. Czy polskim koncernom handlowym uda się spełnić wszystkie wyznaczone cele?
„– „Fundacja Ellen MacArthur z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie Polskiego Paktu Plastikowego, najnowszej krajowej inicjatywy dołączającej do naszego globalnego programu Plastics Pact network. Z niecierpliwością czekamy na wspólne działania interesariuszy w Polsce we wprowadzaniu realnych zmian w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego dla tworzyw sztucznych. Razem możemy stworzyć świat, w który plastik nigdy nie staje się odpadem ani zanieczyszczeniem”, czytamy w oświadczeniu Sandera Defruyta, lidera programu New Plastics Economy, opublikowanym na stronie Fundacji Ellen MacArthur.