Gdy najlepiej opłacana modelka świata w lutym zeszłego roku ogłosiła stworzenie własnej marki alkoholowej, poza gratulacjami spotkała się ze sporą krytyką i różnego rodzaju oskarżeniami. Niektóre z nich dotyczyły rzekomego zawłaszczenia kulturowego, jakiego dopuściła się firma. Wśród głosów sprzeciwu pojawiały się stwierdzenia, że „kolejna biała celebrytka czerpie korzyści z ciężkiej pracy ludzi w Meksyku” czy „Kendall ma zerową wiedzę na temat kultury w którą ingeruje”.
By odeprzeć oskarżenia o odbiorze Meksykanom pracy i spuścizny kulturowej, marka zaczęła dzielić się na Instagramie procesem powstawania trunku oraz zdjęciami uśmiechniętych pracowników. Głosy sprzeciwu z czasem występowały coraz rzadziej, aż w końcu kontrowersyjna otoczka wokół firmy ucichła. Najwyraźniej jednak modelka pragnie pokazać jeszcze więcej dobrych stron swojej działalności, ponieważ kilka dni temu ogłosiła nowy aspekt produkcji Tequili 818.
Innym zarzutem wobec marki Kendall Jenner było przyczynienie się do nadmiernego uprawiania agawy, szczególnie, że na każdy litr trunku powstaje prawie 5 kg pulpy, którą trzeba wyrzucić. Jak się jednak okazuje - nie trzeba, ponieważ nadaje się ona do przerobienia na klocki przypominające cegły.
Tequila 818, wraz z meksykańską organizacją charytatywną SACRED, utworzyła „818 Bricks Program”, zajmujący się przetwarzaniem pulpy z agawy na budownicze klocki. Ich pierwszy zestaw został niedawno skompletowany i, jak ogłosiła marka, zostanie przeznaczony na budowę biblioteki szkolnej oraz pomieszczenia w destylarni prowadzonej przez meksykańską rodzinę. Same klocki, jak i mające z nich powstać budynki, zostały zaprojektowane przez architekta prowadzącego firmę Tierra Cruda specjalizującą się w bioklimatycznych rozwiązaniach i korzystaniu z lokalnych materiałów.
Eric Gomez Ibarra, architekt zajmujący się tym przedsięwzięciem, twierdzi, że budowanie za pomocą agawy jest znane ludzkości od dawna. Powstający w ten sposób materiał można znaleźć nawet w meksykańskich piramidach. Ibarra wyjaśnił, że roślina działa jak spoiwo, tak jak w innych regionach w antyku działało chociażby kurze jajko czy roślinne oleje. Działalność jego firmy kontynuuje tradycję budowniczych, którzy przed setkami lat korzystali z tego, co było dostępne, także używając do uzupełnienia masy na klocki lokalnych produktów.
„Dla mnie piękne jest, że [marka Drink 818 – przyp. red.] myśli nie tylko o tym, jak ograniczyć ślad węglowy, ale także jak wesprzeć społeczność pomagającą nam w budowaniu biznesu”, skomentował działania brandu Lou Bank, założyciel organizacji SACRED.
Niezależnie od tego, czy ktoś lubi Kendall Jenner i jej działalność w alkoholowym świecie, czy nie, warto podkreślić, że to mimo wszystko pozytywny krok.
/tekst: Michalina Reising/