Advertisement

Marka NAGO przekaże swoje materiały. Powstaną z nich podpaski dla najbiedniejszych kobiet

25-02-2021
Marka NAGO przekaże swoje materiały. Powstaną z nich podpaski dla najbiedniejszych kobiet

Przeczytaj takze

Ubóstwo menstruacyjne to projekt dotykający kobiety na całym świecie. Składają się na niego brak odpowiedniej edukacji seksualnej i ubóstwo. Aby walczyć z tym zjawiskiem, polska marka NAGO przekaże swoje ścinki i próbki projektowi Sewing Together, dzięki którym kobiety w Afryce będą mogły uszyć wielorazowe podpaski.

Nauka samodzielności

Projekt Sewing Together ma na celu pomoc kobietom w Afryce Wschodniej poprzez naukę szycia, projektowania oraz podstaw prowadzenia biznesu. Marka NAGO wspomoże program, przekazując ścinki z produkcji i z próbek materiału. Dzięki temu kobiety w studio w Mombasie, założonym przez Maję Kotalę trzy lata temu, będą mogły uszyć podpaski wielokrotnego użytku.
Korzyści są nie tylko ekologiczne (jednorazowa podpaska rozkłada się aż 800 lat), ale także społeczne. Ponieważ wielu dziewcząt w Afryce nie stać na jednorazowe produkty menstruacyjne, są one zmuszone do zostawania w domu podczas miesiączki, co może powodować braki w edukacji. Według UNICEF-u, ten problem dotyka aż 10% dziewcząt z tego kontytentu.
Podobną inicjatywę, Project Dignity, skupiającą się na wielorazowych, tańszych podpaskach, przedstawiła Sue Barnes z RPA. Jej zestaw 9 podpasek wraz ze specjalnymi majtkami może służyć aż 5 lat, a kosztuje równowartość 15 dolarów.

Zmiany na lepsze

Problem ubóstwa menstruacyjnego jest coraz częściej poruszany w mediach i niektóre kraje zaczęły działać w kierunku przeciwdziałania mu. Pod koniec zeszłego roku członkowie szkockiego parlamentu przegłosowali ustawę, w myśl której produkty higieniczne niezbędne podczas menstruacji będą darmowe w tym kraju. Jak się okazuje, aż 10% Brytyjek nie może sobie pozwolić na kupno takich produktów.
Polki również borykają się z podobnymi problemami. Pisaliśmy o inicjatywie Agnieszki Młyńskiej-Kowalczyk, która przeprowadziła ankietę w liceum, w którym pracuje. Wynikło z niej, że aż 21% nastolatek z tego liceum nie ma pieniędzy na podpaski czy tampony, natomiast 66,7% z nich z powodu miesiączki opuszcza lekcje wychowania fizycznego.
Młyńska-Kowalczyk zapoczątkowała akcję "Koszyczek ratunkowy", dzięki której w każdej w toalecie w liceum znajdą się produkty higieniczne w koszyczku. Jest to możliwe dzięki wsparciu posłanki Marceliny Zawiszy oraz internautów.
/tekst: Iga Trydulska/
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement