Wymarzony zawód? Influencer!
„- Dziewczynkom brakuje inspirujących wzorców i zdane są na media społecznościowe. Stąd tak bardzo ważne dla ich przyszłych szans rozwojowych jest to, żeby właśnie na tym wczesnym etapie pokazać im różnorodność wyborów i możliwości życiowych - zawody, ścieżki rozwoju, role. Tysiące kobiet robią niesamowite rzeczy, zmieniają świat, leczą, zarządzają, odkrywają – dziewczynki muszą się o tym dowiedzieć! Tym właśnie - łączeniem dziewczynek z role models - będziemy się zajmować w Fundacji Inspiring Girls Polska”, powiedziała Eliza Durka, fundatorka i prezeska Fundacji Inspiring Girls Polska.
Z badania „Aspiracje dziewczynek w Polsce" przeprowadzonego przez IQS dla nowo powstającej fundacji Inspiring Girls Polska, wynika, że aż 48 proc. polskich nastolatek w wieku 10-15 lat chce zostać influencerką, youtuberką lub tiktokerką. Co na to ich matki? Zaledwie 12. proc. matek uznało prowadzenie konta na YouTubie, Instagramie lub TikToku za odpowiednie zajęcie dla swoich córek.
Dla porównania, 21. proc. nastolatek chce się w przyszłośći zająć projektowaniem stron internetowych, 18 proc. marzy o zawodach prawniczych, a 17 proc. pragnie zostać nauczycielką. Nieco mniejszą popularnością cieszą się zawody, takie jak np. osobista trenerka, dietetyczka, lekarka, pracowniczka usług medycznych, psychiatra czy psycholożka. 12. proc. ankietowanych dziewczynek uważa zawód gamerki, esportowca, programistki oraz testerki oprogramowania za atrakcyjny.
Zarówno matki, jak i córki wybierały najczęściej grafikę i projektowanie stron internetowanych (26. proc.), zawody prawnicze, medyczne (19 proc.) oraz farmaceutyczne (16 proc.). 44 proc. przepytanych kobiet wskazało co najmniej jeden zawód wybrany przez córkę.
Największe różnice dotyczyły zawodu twórcy internetowego (12 proc. matek) oraz gamerki (4 proc. matek). Inne popularne w tej grupie profesje to księgowa, fakturzystka, specjalistka ds. rachunkowości, administratorka ds. systemu informatycznego oraz specjalistka ds. bezpieczeństwa systemu. Co ciekawe, aż 41 proc. matek chce, aby praca ich córek była ważna dla innych ludzi na świecie, a częściej odpowiadały twierdzącą mieszkanki dużych miast.
Jeżeli chodzi o studia, to 86 proc. chce aby ich córki poszły na studia wyższe. Wśród najczęściej wybieranych kierunków znalazły się m.in. weterynaria, kosmetologia, architektura, architektura wnętrz, informatyka oraz filologia angielska. Zaledwie 59 prob. córek myśli o zdobyciu dyplomu, a najczęściej wskazywane kierunki to m.in. weterynaria, kosmetologia, filologia angielska, architektura wnętrz, informatyka czy psychologia.
„- Zawód youtuberka nie istnieje w oficjalnej klasyfikacji zawodów GUS, dlatego nie dziwi fakt, że matki dziewczynek czterokrotnie rzadziej (12%) niż ich córki wskazywały to zajęcie jako preferowane”, komentuje Marta Rybicka, senior business director w agencji badawczej IQS.