W Polsce wciąż trwa publiczna debata nad urlopami menstruacyjnymi, a także nad tym, kto i czy w ogóle powinien finansować artykuły higieniczne dla potrzebujących ich osób. Okazuje się, że blisko pół miliona osób w Polsce nie stać na zakup podpasek i tamponów. 21% uczennic jest zmuszonych wyjść z zajęć szkolnych z powodu ich braku, a 10% w ogóle nie wychodzi z domu podczas okresu. Co więcej, 42% rodzin nie rozmawia w domu o miesiączce.
Kalkulator kosztów dla firm
By zachęcić pracodawców do zaopatrzania firmowych łazienek w środki menstruacyjne, lekarka Dominika Miszewska wraz z Fundacją Kulczyk stworzyła kalkulator takich produktów dla instytucji.
„– Uznałyśmy, że skrzyneczki, tym razem finansowane przez pracodawców, przydałyby się także w miejscach pracy. Przecież w każdym zakładzie pracy jest dostęp do mydła, papieru toaletowego, papierowych ręczników. Czemu nie ma tam podpasek i tamponów, skoro są to również podstawowe środki higieny?”, powiedziała Dominika Miszewska.
Pracodawca ma do wyboru dwie opcje. Może wyliczyć, ile kosztowałoby go pełne zaopatrzenie w podpaski i tampony, albo wybrać opcję zaopatrzenia awaryjnego, obejmującą tylko pierwszy dzień miesiączki dla każdej osoby menstruującej w firmie. Kalkulator wylicza zapotrzebowanie na ośmio/dziesięciogodzinną zmianę. Pracodawca wpisuje liczbę osób menstruujących zatrudnionych w firmie i liczbę łazienek, a kalkulator wylicza ile jakich środków powinien umieścić w każdej łazience oraz z jakimi kosztami by się to wiązało. Twórcy przyjęli hurtową cenę w wysokości 37 gr za jedną podpaskę i 50 gr za tampon.
„– Środki menstruacyjne to rzecz podstawowa, zapewniająca pracownicom komfort psychiczny. Ich obecność w łazience daje kobietom pewność, że nawet gdy zapomną zabrać podpasek czy tamponów z domu, nie będą musiały wychodzić z pracy i biec do najbliższego sklepu. Koszt tych produktów jest natomiast tak niewielki, że dla pracodawcy nie powinno być problemem dołożenie środków menstruacyjnych do puli podstawowego zaopatrzenia pracowników (...). Dla firmy zatrudniającej 25 kobiet całkowity miesięczny koszt pełnego wyposażenia łazienek firmowych w podpaski oraz tampony to 109 zł. W firmie zatrudniającej 80 kobiet, jeśli chcemy zapewnić awaryjne podpaski na pierwszy dzień okresu, całkowity miesięczny koszt to 89 zł. Nie są to duże kwoty”, dodała Miszewska.
Urlopy menstruacyjne
Urlopy menstruacyjne funkcjonują m.in. w Argentynie czy Korei Południowej. W Japonii istnieje już ponad 70 lat, dokładnie od 1947 roku. W Polsce na takie rozwiązanie zdecydowały się na razie pojedyncze firmy. Pierwsza była marka odzieżowa PLNY LALA, a za nią Spadiora, Your Kaya czy krakowska agencja kreatywna More Bananas. Z reguły każdej miesiączkującej osobie przysługuje jeden dzień płatnego urlopu menstruacyjnego w miesiącu. Wystarczy zgłosić nieobecność tego samego dnia rano, bez żadnych formalności.
„– Są takie, które nigdy z niego nie korzystają i takie, które biorą wolne co miesiąc. Czasem wystarczy po prostu praca na home office. Nie mamy potrzeby kontroli tego, nie sprawdzamy z kalendarzem. To buduje wzajemne zaufanie (...). Każdy, kto ma dziewczynę, żonę, córkę czy koleżankę widzi, jak czuje się podczas okresu. Nie wiem, czy jest coś w funkcjonowaniu mężczyzn, co cyklicznie sprawia im ból i przeszkadza w codziennej pracy. I może mamy szczęście, ale żaden z zatrudnionych w naszej firmie mężczyzn nigdy nie wyraził sprzeciwu ani nie zapytał: a co ja dostanę?”, powiedziała współzałożycielka i dyrektorka kreatywna marki Elisa Minetti.
Kalkulator kosztów produktów menstruacyjnych dla instytucji jest bezpłatny i można z niego korzystać bez rejestracji. Znajdziecie go pod linkiem www.cyklkariery.pl/kalkulator.