Jak przystało na nasze czasy, wśród wszystkich nominowanych królowały filmy Netlixa (22). Na drugim miejscu pod względem platform i wytwórni znalazło się studio Universal (17 nominacji), a za nim Warner Bros (16 nominacji).
Najlepszym filmem minionego roku ogłoszono „Psie Pazury” w reżyserii Jane Campion. To także faworyt do tegorocznych Oscarów, nominowany aż w dwunastu kategoriach. Produkcja Netflixa ma już na swoim koncie trzy Złote Globy, nagroda za reżyserię w Wenecji oraz nagrodę Amerykańskiej Gildii Reżyserów Filmowych.
BAFTA w czasach wojny
Podczas gali ciągle żywy był temat Ukrainy. Padło wiele mniej i bardziej bezpośrednich odwołań do aktualnej sytuacji, a niektórzy nie przebierali w słowach i gestach. Cała ceremonia rozpoczęła się przemową prezesa kapituły:
„– Jesteśmy wdzięczni dziennikarzom i filmowcom, którzy relacjonują wydarzenia w Ukrainie. Wielu z nich to członkowie BAFTA i teraz raportują prosto z serca konfliktu i humanitarnego kryzysu. Nasze myśli są teraz z ludźmi w Ukrainie i tymi, których dotykają inne konflikty na całym świecie”, powiedział Krishnendu Majumdar.
Prowadząca galę aktorka Rebel Wilson, zapowiadając jeden z występów, oświadczyła do kamery, że utwór będzie tłumaczony na amerykański i brytyjski język migowy. „Na szczęście ten gest jest taki sam w każdym języku. To dla Putina” – dodała, po czym pokazała środkowy palec. W londyńskim Royal Albert Hall rozległy się gromkie i długie brawa.
Lista zwycięzców nagród BAFTA:
NAJLEPSZY FILM
„Belfast”
„Nie patrz w górę”
„Diuna”
„Licorice Pizza”
„Psie pazury”
NAJLEPSZY FILM BRYTYJSKI
„Po miłości”
„Ali & Ava”
„Belfast”
„Punkt wrzenia”
„Cyrano”
„Wszyscy mówią o Jamiem”
„Dom Gucci”
„Ostatniej nocy w Soho”
„Nie czas umierać”
„Pomiędzy”
DEBIUT BRYTYJSKIEGO PRODUCENTA, SCENARZYSTY, REŻYSERA
„Po miłości” (Aleem Khan)
„Punkt wrzenia” (James Cummings, Hester Ruoff, Philip Barantini i Bart Ruspoli)
„Zemsta rewolwerowca” (Jeymes Samuel i Boaz Yakin)
„Fantazje na klawisze: Beverly Glenn-Copeland” (Posy Dixon i Liv Proctor)
„Pomiędzy” (Rebecca Hall)
NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY
„Drive My Car”
„The Hand of God”
„Matki równoległe”
„Mała mama”
„Najgorszy człowiek na świecie”
NAJLEPSZA REŻYSERIA
Aleem Khan („Po miłości”)
Ryûsuke Hamaguchi („Drive My Car”)
Audrey Diwan („Zdarzyło się”)
Paul Thomas Anderson („Licorice Pizza”)
Jane Campion („Psie pazury”)
Julia Ducournau („Titane”)
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY
Aaron Sorkin („Being the Ricardos”)
Kenneth Branagh („Belfast”)
Adam McKay („Nie patrz w górę”)
Zach Baylin („King Richard: Zwycięska rodzina”)
Paul Thomas Anderson („Licorice Pizza”)
NAJLEPSZY SCENARIUSZ ADAPTOWANY
Siân Heder („Coda”)
Ryûsuke Hamaguchi („Drive My Car”)
Denis Villeneuve („Diuna”)
Maggie Gyllenhaal („Córka”)
Jane Campion („Psie pazury”)
NAJLEPSZA AKTORKA
Lady Gaga („Dom Gucci”)
Alana Haim („Licorice Pizza”)
Emilia Jones („Coda”)
Renate Reinsve („Najgorszy człowiek na świecie”)
Joanna Scanlan („Po miłości”)
Tessa Thompson („Pomiędzy”)
NAJLEPSZY AKTOR
Adeel Akhtar („Ali & Ava”)
Mahershala Ali („Łabędzi śpiew”)
Benedict Cumberbatch („Psie pazury”)
Leonardo DiCaprio („Nie patrz w górę”)
Stephen Graham („Punkt wrzenia”)
Will Smith („King Richard: Zwycięska rodzina”)
NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA
Caitríona Balfe („Belfast”)
Jessie Buckley („Córka”)
Ariana Debose („West Side Story”)
Ann Dowd („Odkupienie”)
Aunjanue Ellis („King Richard: Zwycięska rodzina”)
Ruth Negga („Pomiędzy”)
NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY
Mike Faist („West Side Story”)
Ciarán Hinds („Belfast”)
Troy Kotsur („Coda”)
Woody Norman („C’mon C’mon”)
Jesse Plemons („Psie pazury”)
Kodi Smit-McPhee („Psie pazury”)
NAJLEPSZY DOKUMENT
„Becoming Cousteau”
„Cow”
„Przeżyć”
„The Resue”
„Summer of Soul”
NAJLEPSZY FILM ANIMOWANY
„Nasze magiczne Encanto”
„Przeżyć”
„Luca”
„Mitchellowie kontra maszyny”
NAJLEPSZA MUZYKA
Daniel Pemberton („Being the Ricardos”)
Nicholas Britell („Nie patrz w górę”)
Hans Zimmer („Diuna”)
Alexandre Desplat („Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun”)
Jonny Greenwood („Psie pazury”)
NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA I FRYZURY
„Cruella” (Nadia Stacey, Naomi Donne)
„Cyrano” (Alessandro Bertolazzi, Siân Miller)
„Diuna” (Love Larson, Donald Mowat)
„Oczy Tammy Faye” (Linda Dowds, Stephanie Ingram, Justin Raleigh)
„Dom Gucci” (Frederic Aspiras, Jane Carboni, Giuliano Mariana, Sarah Nicole Tanno)
NAJLEPSZE ZDJĘCIA
„Diuna” (Greig Fraser)
„Zaułek koszmarów” (Dan Laustsen)
„Nie czas umierać” (Linus Sandgren)
„Psie pazury” (Ari Wegner)
„Tragedia Makbeta” (Bruno Delbonnel)
NAJLEPSZY MONTAŻ
„Belfast” (Úna Ní Dhonghaíle)
„Diuna” (Joe Walker)
„Licorice Pizza” (Andy Jurgensen)
„Nie czas umierać” (Tom Cross, Elliot Graham)
„Summer of Soul” (Joshua L. Pearson)
NAJLEPSZE KOSTIUMY
„Cruella” (Jenny Beavan)
„Cyrano” (Massimo Cantini Parrini)
„Diuna” (Robert Morgan, Jacqueline West)
„Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” (Milena Canonero)
„Zaułek koszmarów” (Luis Sequeira)
NAJLEPSZA SCENOGRAFIA
„Cyrano” (Sarah Greenwood, Katie Spencer)
„Diuna” (Patrice Vermette, Zsuzsanna Sipos)
„Kurier Francuski z Liberty, Kansas Evening Sun” (Adam Stockhausen, Rena DeAngelo)
„Zaułek koszmarów” (Tamara Deverell, Shane Vieau)
„West Side Story” (Adam Stockhausen, Rena DeAngelo)
NAJLEPSZY DŹWIĘK
„Diuna” (Mac Ruth, Mark Mangini, Doug Hemphill, Theo Green, Ron Bartlett)
„Ostatniej nocy w Soho” (Colin Nicolson, Julian Slater, Tim Cavagin, Dan Morgan)
„Nie czas umierać” (James Harrison, Simon Hayes, Paul Massey, Oliver Tarney, Mark Taylor)
„Ciche miejsce 2” (Erik Aadahl, Michael Barosky, Brandon Proctor, Ethan Van Der Ryn)
„West Side Story” (Brian Chumney, Tod Maitland, Andy Nelson, Gary Rydstrom)
NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE
„Diuna” (Brian Connor, Paul Lambert, Tristan Myles, Gerd Nefzer)
„Free Guy” (Swen Gillberg, Brian Grill, Nikos Kalaitzidis, Daniel Sudick)
„Pogromcy duchów. Dziedzictwo” (Aharon Bourland, Sheena Duggal, Pier Lefebvre, Alessandro Ongaro)
„Matrix Zmartwychwstania” (Tom Debenham, Hew J Evans, Dan Glass, J. D. Schwaim)
„Nie czas umierać” (Mark Bokowski, Chris Corbould, Joel Green, Charlie Noble)
NAJLEPSZY BRYTYJSKI FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„Kwestia smaku”
„Do Not Feed the Pigeons”
„Night Of The Living Dread”
NAJLEPSZY BRYTYJSKI ANIMOWANY FILM KRÓTKOMETRAŻOWY
„The Black Cop”
„Femme”
„The Palace”
„Stuffed”
„Three Meetings of the Extraordinary Committee”
NAJLEPSZY CASTING
„Punkt wrzenia” (Carolyn McLeod)
„Diuna” (Francine Maisler)
„The Hand of God” (Massimo Appolloni, Annamaria Sambucco)
„King Richard: Zwycięska rodzina” (Rich Delia, Avy Kaufman)
„West Side Story” (Cindy Tolan)
NAGRODA DLA WSCHODZĄCEJ GWIAZDY (EE Rising Star Award)
Ariana Debose
Harris Dickinson
Lashana Lynch
Millicent Simmonds
Kodi Smit-McPhee