Advertisement

„Stop kobietobójstwu!" Mocna kampania społeczna Cenrum Praw Kobiet. Spot wyreżyserowała Monika Strzępka

02-12-2020
„Stop kobietobójstwu!" Mocna kampania społeczna Cenrum Praw Kobiet. Spot wyreżyserowała Monika Strzępka

Przeczytaj takze

25 listopada, czyli w Międzynarodowy Dzień Eliminacji Przemocy wobec Kobiet wystartowała akcja „Stop kobietobójstwu!" organizowana przez Centrum Praw Kobiet. Celem inicjatywy jest zwrócenie uwagi polskich władz na problem przemocy wobec kobiet oraz nagłośnienie tematu kobietobójstwa. Jak wiadomo, przemoc wobec kobiet stała się w czasie pandemii nawet jeszcze większym problemem niż dotychczas, ponieważ zarówno ofiary, jak i sprawcy przemocy domowej są zmuszeni do zostawania ze sobą w domu przez większą ilość czasu.

Przemoc zasadza się na nierówności

Kampania powstała w ramach międzynarodowej akcji „16 dni przeciwko przemocy ze względu na płeć", aby zapobiegać najbardziej tragicznym skutkom tej formy przemocy. Zgodnie z szacunkowymi badaniami Centrum Praw Kobiet, wskutek przemocy domowej w Polsce ginie nawet 400-500 kobiet rocznie (są zabijane, tracą życie w wyniku pobicia, popełniają samobójstwa). Jak informuje CPK giną nie tylko partnerki sprawców, ale również dzieci i bliscy zamordowanych kobiet. Dokładna skala zjawiska nie jest znana, ponieważ brakuje rzetelnych badań na ten temat. Organizatorzy nie wykluczają jednak, że takich kobiet może być zdecydowanie więcej.
Statystki działań w sprawie przemocy w naszym kraju są przerażające. Według informacji, w Polsce tylko co trzeci przypadek przemocy domowej jest zgłaszany służbom. 70% spraw o stosowanie przemocy jest umarzanych na szczeblu prokuratury, a kiedy sprawa trafi jednak do sądu, większość kar (80-90%) orzekana jest w zawieszeniu.
Kampania skupia uwagę na odpowiedzialności państwa, które nie tworzy rozwiązań prawnych i instytucjonalnych skutecznie chroniących kobiety. Organizatorzy przekonują, że problem „leży w słabościach systemu ochrony kobiet przed przemocą, w tym braku kompleksowych narzędzi szacowania ryzyka i procedur postępowania w sprawach, gdy ryzyko eskalacji przemocy lub zabójstwa jest wysokie".
– „O kobietobójstwie mówimy, kiedy kobieta ginie właśnie dlatego, że była kobietą. Nasza kampania to przede wszystkim apel do władz o natychmiastowe rozpoczęcie prac nad wzmocnieniem systemu ochrony osób doświadczających przemocy, podkreśliła Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet.

Trigger warning

Jednym z elementów kampanii jest drastyczny spot wyreżyserowany przez Monikę Strzępkę, jedną z najważniejszych reżyserek teatralnych w Polsce. W niespełna czterominutowym filmie udział wzięli m.in. Wiktoria Gorodeckaja, Andrzej Chyra, Krzysztof Dracz, Paweł Tomaszewski czy Marcin Czarnik. Za muzykę odpowiada kompozytor Andrzej Smolik.
– „Dzięki współpracy z Dziadkiem do orzechów i studiem filmowym OTO udało nam się stworzyć spot, który pokazuje matnię, w jakiej tkwią kobiety doświadczające przemocy oraz jak bardzo niewydolny jest polski system pomocowy, powiedziała Joanna Gzyra, koordynatorka ds. komunikacji PR Centrum Praw Kobiet.
W ramach działań akcji, Centrum przygotowało również petycję do polskich władz oraz specjalną zbiórkę na uruchomienie nowego projektu „Obserwatorium ds. Kobietobójstwa", która ma pomóc w diagnozie skali zjawiska w kraju oraz zapewnić wsparcie rodzinom zamordowanych kobiet w dochodzeniu sprawiedliwości.
Na akcję składają się też działania w mediach społecznościowych, gdzie umieszczane są posty ukazujące kolejne etapy piekła z jakim muszą zmagać się kobiety doświadczające przemocy domowej.
Nieprzypadkowo kampania skończy się 10 grudnia, kiedy obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Jest to symbol związku pomiędzy przemocą wobec kobiet, a naruszaniem praw człowieka, podkreślający że przemoc jest ich pogwałceniem.
/tekst: Kasia Kogut/
FacebookInstagramTikTokX
Advertisement