Przemoc zasadza się na nierówności
Kampania powstała w ramach międzynarodowej akcji „16 dni przeciwko przemocy ze względu na płeć", aby zapobiegać najbardziej tragicznym skutkom tej formy przemocy. Zgodnie z szacunkowymi badaniami Centrum Praw Kobiet, wskutek przemocy domowej w Polsce ginie nawet 400-500 kobiet rocznie (są zabijane, tracą życie w wyniku pobicia, popełniają samobójstwa). Jak informuje CPK giną nie tylko partnerki sprawców, ale również dzieci i bliscy zamordowanych kobiet. Dokładna skala zjawiska nie jest znana, ponieważ brakuje rzetelnych badań na ten temat. Organizatorzy nie wykluczają jednak, że takich kobiet może być zdecydowanie więcej.
Statystki działań w sprawie przemocy w naszym kraju są przerażające. Według informacji, w Polsce tylko co trzeci przypadek przemocy domowej jest zgłaszany służbom. 70% spraw o stosowanie przemocy jest umarzanych na szczeblu prokuratury, a kiedy sprawa trafi jednak do sądu, większość kar (80-90%) orzekana jest w zawieszeniu.
Kampania skupia uwagę na odpowiedzialności państwa, które nie tworzy rozwiązań prawnych i instytucjonalnych skutecznie chroniących kobiety. Organizatorzy przekonują, że problem „leży w słabościach systemu ochrony kobiet przed przemocą, w tym braku kompleksowych narzędzi szacowania ryzyka i procedur postępowania w sprawach, gdy ryzyko eskalacji przemocy lub zabójstwa jest wysokie".
„– „O kobietobójstwie mówimy, kiedy kobieta ginie właśnie dlatego, że była kobietą. Nasza kampania to przede wszystkim apel do władz o natychmiastowe rozpoczęcie prac nad wzmocnieniem systemu ochrony osób doświadczających przemocy”, podkreśliła Urszula Nowakowska, prezeska Fundacji Centrum Praw Kobiet.
Trigger warning
Jednym z elementów kampanii jest drastyczny spot wyreżyserowany przez Monikę Strzępkę, jedną z najważniejszych reżyserek teatralnych w Polsce. W niespełna czterominutowym filmie udział wzięli m.in. Wiktoria Gorodeckaja, Andrzej Chyra, Krzysztof Dracz, Paweł Tomaszewski czy Marcin Czarnik. Za muzykę odpowiada kompozytor Andrzej Smolik.
„– „Dzięki współpracy z Dziadkiem do orzechów i studiem filmowym OTO udało nam się stworzyć spot, który pokazuje matnię, w jakiej tkwią kobiety doświadczające przemocy oraz jak bardzo niewydolny jest polski system pomocowy”, powiedziała Joanna Gzyra, koordynatorka ds. komunikacji PR Centrum Praw Kobiet.
W ramach działań akcji, Centrum przygotowało również petycję do polskich władz oraz specjalną zbiórkę na uruchomienie nowego projektu „Obserwatorium ds. Kobietobójstwa", która ma pomóc w diagnozie skali zjawiska w kraju oraz zapewnić wsparcie rodzinom zamordowanych kobiet w dochodzeniu sprawiedliwości.
Na akcję składają się też działania w mediach społecznościowych, gdzie umieszczane są posty ukazujące kolejne etapy piekła z jakim muszą zmagać się kobiety doświadczające przemocy domowej.
Nieprzypadkowo kampania skończy się 10 grudnia, kiedy obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Jest to symbol związku pomiędzy przemocą wobec kobiet, a naruszaniem praw człowieka, podkreślający że przemoc jest ich pogwałceniem.