Na potrzeby kobiet dotkniętych wykluczeniem menstruacyjnym postanowiła odpowiedzieć sieć sklepów Biedronka. Jako pierwsza sieć handlowa w Polsce zamierza ona wesprzeć klientki, które z powodów ekonomicznych mają ograniczony dostęp do środków higienicznych podczas miesiączki. Program „Okres zmian” wszedł w życie 20 maja i gwarantuje voucher o równowartości kwoty wydanej na środki higieny menstruacyjnej. Biedronka liczy, że niedługo nikt nie będzie musiał wybierać między produktami higienicznymi a żywnością.
„– „Poprzez naszą akcję chcemy przyczynić się do tego, by każda kobieta w trakcie miesiączki mogła czuć się godnie i komfortowo. Ponad 80% pracowników Biedronki oraz około 70% naszych klientów stanowią kobiety. Zapraszamy również nasze klientki i klientów, by wspólnie z nami wsparli Okresową Koalicję, której skala działania pozwoli nam zadbać o potrzeby bardzo wielu kobiet i dziewcząt w całej Polsce”, powiedziała Karolina Błońska-Szubstarska, starszy menedżer ds. społecznej odpowiedzialności biznesu w sieci Biedronka.
By wspierać kobiety, powstała inicjatywa „Okresowa Koalicja”, w ramach której organizacje, aktywiści i eksperci zajmujący się tematyką menstruacyjną wspólnie działają na rzecz walki z ubóstwem i wykluczeniem menstruacyjnym w Polsce. Według przeprowadzonego dla niej przez Kulczyk Foundation raportu aż 39% kobiet z najuboższych gospodarstw domowych w Polsce dotkniętych jest ubóstwem menstruacyjnym, a co piąta Polka na jakimś etapie swojego życia nie miała, bądź nie ma dostępu do artykułów menstruacyjnych. Okresowa Koalicja wskazuje, że to zjawisko może prowadzić do infekcji, braku diagnozy niebezpiecznych chorób oraz zaburzeń zdrowia psychicznego. Co więcej, z powodu utrudnień lub niemożności wykonywania codziennych obowiązków, ubóstwo menstruacyjne może negatywnie wpływać na naukę i pracę, a w konsekwencji na poziom wykształcenia i możliwość znalezienia dobrej pracy.
Według programu, który na stałe ma zagościć w Biedronce, klienci posiadający kartę Moja Biedronka, którzy zakupią maksymalnie 3 opakowania wybranych produktów higieny menstruacyjnej, otrzymają voucher o równowartości wydanej na nie kwoty, do wykorzystania w ciągu 7 kolejnych dni kalendarzowych. Bonu będzie można użyć przy zakupie dowolnych produktów dostępnych w sklepach sieci Biedronka, z wyjątkiem standardowych wyłączeń (alkohol, papierosy, produkty żywienia, początkowego, doładowania kart) lub przekazać organizacjom społecznym zrzeszonym w ramach „Okresowej Koalicji”.
„– „Ogromnie się cieszymy, że Biedronka zdecydowała się na tak odważny krok i pokazała, jak ważny jest dostęp do środków higienicznych dla wszystkich osób menstruujących. Mamy nadzieję, że możliwość przekazania artykułów menstruacyjnych dla Okresowej Koalicji zwiększy świadomość ubóstwa menstruacyjnego, o którym ciągle w Polsce mało się mówi. Współpraca pozwoli nam pomóc szczególnie osobom przebywającym w szkołach, domach dziecka, domach samotnej matki, czy ośrodkach dla osób w kryzysie bezdomności”, powiedziała Anna Frankowska, Dyrektorka Działu Projektów Pomocowych w Kulczyk Foundation, reprezentująca Okresową Koalicję.
/tekst: Dominika Laszczyk/