„Obecnie konserwatorzy posługując się oryginalnymi kartonami i archiwalnymi fotografami przywrócili polichromiom Wyspiańskiego ich właściwy wygląd”, napisali przedstawiciele Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie na Facebooku.
Na fanpejdżu Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie opublikowano również ponad 20 zdjęć sprzed i po konserwacji. Niestety nowy wygląd polichromii nie przypadł go gustu internautom. Największe emocje wzbudził nowy wygląd „Matki Boskiej w stroju krakowskim".
„Koszmar", „Co się tu odwaliło", „To jakies nieporozumienie... zniszczenie mienia narodowego", „To jest zdjęcie polichromii Wyspiańskiego zrobione chińskim telefonem z filtrem „upiększającym", prawda?", „Kpina!", „Rihanna", „Straszne", „Oczy wielkie jak w kreskówce i skopana anatomia", „Avengers", „To jest konkurs plakatu", „Z krakowianki meksykanka?" – to tylko niektóre z komentarzy pod zdjęciami.
Ilość negatywnych komentarzy była tak duża, że następnego dnia Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Krakowie postanowił odnieść się do zarzutów. – W konserwacji zmiana wyglądu twarzy zawsze wzbudza najwięcej emocji –zauważono.
„– W związku z tym, że pod naszym poprzednim postem pojawiło się wiele komentarzy pragniemy wyjaśnić i doprecyzować, że zdjęcie które przedstawia wizerunek ,,Matki Boskiej w stroju krakowskim’’ przed konserwacją, jest efektem wtórnych przemalowań, które znacznie zafałszowały i zniekształciły wygląd oryginału. Nie była to twarz jaką autentycznie namalował Wyspiański”, możemy przeczytać na fanpejdżu krakowskiego WUOZ.
Jak dalej wyjaśniono, nowy wizerunek Matki Boskiej jest efektem prac konserwatorskich, które przywróciły polichromii oryginalny wygląd. Było to możliwe dzięki zachowanym na ścianie nawarstwieniom, kartonom oraz archiwalnym fotografiom ukazującym malowidła w takim stanie w jakim stworzył je Wyspiański. Na opublikowanym przez WUOZ zdjęciu widać, że poprzednia wersja polichromii (sprzed konserwacji) znacznie różni się od oryginału namalowanego przez Wyspiańskiego.
Konserwację przeprowadził zespół Doroty Biedrońskiej–Krówkim wspierany przez specjalistów oraz znawców twórczości Wyspiańskiego.
W poniedziałek 29 listopada w bazylice odbyło się posiedzenie Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, które zostało zwołane w trybie pilnym. Ostatecznie zadecydowano, że w sprawie efektów konserwacji wypowiedzą się eksperci,
„Poczekamy na opinię ekspertów. Być może trzeba będzie wprowadzić małe korekty w niektórych twarzach, na przykład w twarzy Marii, która budzi największe wątpliwości, bardziej wygląda na współczesną dziewczynę niż chłopkę z Bronowic”, powiedział wiceprzewodniczący SKOZK profesor Bogusław Krasnowolski w rozmowie z TVN24.